هوش های چندگانه هوش های چندگانه

از جمله موضوعات حائز اهمیت علم روانشناسی عصر حاضر در حوزه آموزش کودکان و نوجوانان، بحث تفاوت­های فردی موجود در امر یادگیری و آموزش است. این موضوع از زوایای گوناگونی مورد توجه قرار گرفته است که یکی از آنها نظریه­ی هوش­های چندگانه است. دانستن سطح بهره­مندی کودکان از هر یک از هوش­های چندگانه یادگیری، کمک خواهد کرد تا مناسب­ترین شیوه­ها برای افزایش سطح یادگیری وی شناسایی و به کار گرفته شود و نیز موجبات تقویت سایر توانمندی های وی خواهد شد. از این طریق می­توان فهمید کودکان بیشتر در کدام حیطه استعداد و توانایی دارند.

گاردنر در نظریه هوش­های چندگانه (MI) ، سعی کرده است تا حوزه استعدادهای انسان را به آن سوی مرزهای IQ بکشاند. پس از این که مفهوم هوش به مقوله­ای گسترده­تر و کاربردی­تر تبدیل شد، ابهام و رازگونگی آن از بین رفت و به پدیده ای عملی تغییر شکل داد که نقش آن به طرق مختلف، در زندگی روزانه انسان ها مشاهده می شود. گاردنر شیوه ای را فراهم می کند که می­توان به وسیله آن، توانایی های بشر را با قرار دادن آنها در هشت مقوله متغاوت، بازنمایی کرد.

تئوری MI روشی را برای بروز هوش­های فردی پیشنهاد می­دهد که به دانش­آموزان کمک می کند تا به میزان و نحوه تاثیر مقولات هوشی بر شیوه های آموزشی کلاس­های درس پی ببرند.

 

نکات اصلی نظریه هوش های چندگانه (MI) :

  • تمام افراد از هر هشت مقوله هوشی بهره مندند.
  • همه افراد می توانند هر یک از هوشهای خود را به سطح مناسبی از توانش برسانند.
  • مقوله های هوشی معمولا به شکلی پیچیده با یکدیگر همکاری دارند.
  • برای هوشمندی در هر مقوله، چندین راه وجود دارد.
  • افراد از لحاظ هوش­هاي مختلف با يكديگر تفاوت دارند

شناسایی هوش های چندگانه در افراد:

تعیین تاریخچه هوش­های چندگانه افراد، کار ساده ای نیست؛ زیرا هیچ گونه آزمونی که بتوان ماهیت و کیفیت هوش های افراد را با کمک آن شناسایی کرد، وجود ندارد. همانگونه که گاردنر به طور مکرر عنوان کرده است، آزمون های استاندارد شده، تنها به ارزیابی بخش کوچکی از طیف وسیع توانایی های افراد می پردازد. از همین رو، بهترین روش برای سنجش هوش های چندگانه، برداشت واقع بینانه از نحوه انجام وظایف، فعالیت ها و تجربیات مربوط به هر مقوله هوشی است. برای مثال، به جای کاربرد انواع مختلف شیوه های یادگیری غیر طبیعی، می توان به بررسی انواع تجربیات واقعی در زمینه مقولات هوشی پرداخت. با توجه به اينكه تاكنون 9 نوع هوش مختلف در انسان ها شناسايي و معرفي شده است.در ادامه تعريف كوتاهي از هريك از آن ها ارائه مي گردد:


1. هوش زبانی:

یعنی توانایی به کارگیری درست لغات به صورت شفاهی یا نوشتاری، نحوی، آواشناختی و معناشناختی و جنبه­های عملی زبان و... کاربردهای این نوع هوش طیفی از استفاده ی زبان برای متقائد کردن دیگران (معانی و بیان) تا فنون یادیاری و فرا زبان را شامل می شود. نواحی مغزی گیجگاهی و پیشانی چپ (بروکا و ورونیکه) در زمان استفاده از این هوش فعال ترند، در کودکی به اوج می رسد و تا پیری باقی می ماند. منشاء تکاملی آن از مطالب نوشته شده در سیصد سال پیش تاکنون می باشد و در گونه های دیگری مثل میمون ها (توانایی نام بردن) نیز تظاهر می کند. از روش های پرورش ارزش های این هوش داستان­سرایی شفاهی می باشد. ایضا عامل تاریخی  انتقال شفاهی مطالب پیش از چاپ مربوط به این نوع از هوش است.

سنجش در دانش آموزان:

  • نسبت به سنش خوب می نویسد.
  • می تواند داستان های بلندی را از خود بسازد یا لطیفه های فراوان بگوید.
  • قادر است اسامی، مکان ها، تاریخ ها وجزئیات را به خوبی به حافظه بسپارد.
  • از بازی با کلمه ها وخواندن کتاب لذت می برد.
  • کلمه ها را به درستی ادا می کند.
  • از گفتن اشعار بی معنی وزبان گیرها لذت می برد.
  • از گفت وگوهای شفاهی مثل داستان وکتاب گویا وتفسیر رادیویی لذت می برد.
  • با توجه به سنسش لغات زیادی می داند.
  • با دیگران به روش کاملا کلامی ارتباط برقرار می کند.

 

عوامل موثردر پرورش هوش زبانی دانش آموزان:

کنفرانس ها، بحث های گروهی، کتاب، یادداشت، شکل گشایی، کاتالوگ، فعالیت نوشتاری، زمان مشارکت، داستان­سرایی، نوارها و کتاب های گویا، سخنرانی بدون آمادگی قبلی، مذاکرات، خواندن همراه کر، خواندن فردی، خواندن در کلاس، به خاطر سپاری اطلاعات زبانی، ضبط لغات ادا شده، جمع آوری مجلات و...


2-هوش منطقی _ ریاضی :

یعنی توانایی استفاده­ی درست از اعداد و ارقام و بیان استدلالات درست. این هوش مستلزم شناسایی الگوها و روابط منطقی، گزاره­ها و قضایا بوده و در مقولات هوشی طبقه بندی، رده­بندی، استنباط، تعمیم، محاسبه، آزمون، و فرضیه کاربرد دارد. موقع بکارگیری این هوش لوب پیشانی و لوب آهیانه­ی سمت راست فعال می شود. اوج آن در دوره­ی نوجوانی و جوانی بوده و پس از چهل سالگی افت می کند. کشفیات علمی، فرضیه­های ریاضی و سیستم­های شمارش و طبقه­بندی در زمره­ی روش­های پرورش ارزش­ها در این حیطه­ی هوشی می­باشند. منشاء تکامل آن سیستم­های شمارشی و تقویم­های یافت شده­ی قدیمی بوده و در گونه­های دیگری مثل زنبورها به صورت محاسبه ی مسافت نمود دارد. اهمیت این نوع هوش درعامل تاریخی کامپیوتر نمایان است.

 

سنجش در دانش آموزان:

  • سوال های فراوانی در مورد نحوه ی کارکرد اشیاء مطرح می کند.
  • از بازی با اعداد و ارقام لذت می برد.
  • از بودن در کلاس ریاضی کیف می کند.
  • بازی ریاضی و کامپیوتری برایش لذت بخش است.
  • از شطرنج و دیگر بازی­های فکری لذت می برد.
  • به حل معماهای منطقی و طنز آمیز علاقه دارد.
  • به طبقه بندی و سایر الگوهای منطقی علاقه دارد.
  • به انجام آزمایشات در کلاس علوم یا ساعت بیکاری علاقه دارد.
  • به موضوعات علمی علاقه نشان می دهد.

 

عوامل موثر در پرورش هوش منطقی- ریاضی در دانش آموزان:

نوشتن مسائل ریاضی روی تخته، پرسش های سقراطی، دلایل علمی، تمرین های حل المسائل منطقی، طبقه­بندی و رده بندی، تعیین کد، بازی ها و معماهای منطقی، محاسبه وکمیت نمایی، زبان های برنامه نویسی رایانه ای، تمرینات بسط شناختی پیاژه، روش های اکتشافی، معرفی منطقی-تربیتی دروس و...


3- هوش مکانی :

یعنی توانایی درک درست جهان به صورت مکانی- بصری و ایجاد تغییر در این ادراک. این هوش مستلزم شناسایی رنگ، خط، شکل و فرم، فضا و توانایی تجسم و بازنمایی گرافیکی و رابطه­ی بین این عوامل است. و با قابلیت فرد برای تطبیق خود در یک (ماتریس) فضایی ارتباط دارد. نواحی خلفی مغزی در استفاده از این نوع هوش درگیر می شوند. (افکار توپولوژیکی در سنین کودکی باعث راهیابی به برنامه های اقلیدسی در نه و ده سالگی می­شوند و چشم هنرمند در پیری نیز کارایی دارد) کارهای هنری، سیستم های دریانوردی و طرح های معماری و...  نتیجه ی پرورش ارزشی این نوع از هوش می­باشند. منشاء تکاملی آن تصاویر کشیده شده روی دیوار غارها بوده و به صورت غریزه ی خاکی در گونه های بسیاری از جانوران تظاهر دارد. این نوع هوش با پیدایش عامل تاریخی ویدیو و تکنولوژی های بصری اهمیت بیشتری یافته است.

 

سنجش در دانش آموزان:

  • تصاویر بصری را به صورت واضح گزارش می کند.
  • در خواندن جدول ها و نمودارها و نقشه ها بهتر از متون عمل می کند.
  • به خیال پردازی علاقه دارد.
  • از انجام فعالیت هنری لذت می برد.
  • در طراحی مهارت دارد.
  • به دیدن فیلم و اسلاید و سایر نمایش ها علاقه دارد.
  • از حل معما و مسائل دشوار لذت می برد.
  • می تواند اشکال سه بعدی جالبی را بسازد.
  • هنگام خواندن از تصاویر بیشتر از مطالب می آموزد.
  • به خط خطی کردن کتاب و برگه های خود می پردازد.

 

عوامل موثردر پرورش هوش مکانی در دانش آموزان:

نقشه، نمودار، جدول، تجسم، عکاسی، ویدیو، اسلاید، فیلم، معماهای بصری، کیت های سه بعدی، گرایش های هنری، داستان­سرایی تخیلی، استعاره های تصویری، خیال پردازی خلاق، طراحی، کولاژ، طراحی ذهنی، تمرین فکر بصری، سمبل های گرافیکی، نقشه های ذهن و سامانه های بصری، نرم افزارهای گرافیکی، یافتن الگو های بصری و خطاهای چشمی، علائم رنگی، فعالیت های مربوط به هوشیاری بصری، نقاشی و طراحی و تجربیات آموزش تصویری و...


4- هوش حرکتی-جسمانی :

یعنی مهارت در بکارگیری کل بدن برای بیان افکار و احساسات. این هوش مهارت فیزیکی خاص از قبیل تعادل، هماهنگی، چالاکی، قدرت، انعطاف پذیری، قدرت، سرعت و همچنین قابلیت­های لمسی را شامل می شود. این نوع هوش ارتباط تنگاتنگی با مخچه، غده های بازال و قشر حرکتی دارد. و پرورش ارزش هایی همچون صنایع دستی، حرکات ورزشی، کارهای نمایشی و مجسمه­سازی را به دنبال دارد. منشاء تکاملی آن استفاده­ی اولیه از ابزار بوده ودر دیگر گونه های جانوری مثل نخستین ها و مورچه خوارها و...   نیز تظاهر پیدا کرده است. این نوع هوش در دوره­ی اقوام وحشی اهمیت بیشتری داشت.

 

سنجش در دانش آموزان:

  • دریک یا چند حرکت ورزشی خوب عمل می کند.
  • زمانی که بای مدتی در یک جا می نشیند دائما تکان می خورد ونا آرامی دارد.
  • حرکات دیگران را به راحتی تقلید می کند.
  • از جدا کردن قطعات وسابل مختلف وگذاشتن دوباره ی آن ها سر جای خود لذت می برد.
  • دست های خود را روی چیزی که می بیند می گذارد.
  • از دویدن وپریدن وسوت زدن وفعالیت هایی از این قبیل لذت می برد.
  • بیانات خود را بسیار با احساس ادا می کند.
  • در کارهای دستی مهارت زیادی دارد.
  • هنگام فکر کردن یا کار کردن سایر احساسات فیزیکی را گزارش می دهد.
  • از کار کردن با گل رس وسایر تجربیات لامسه ای لذت می برد.

 

عوامل موثر در پرورش هوش حرکتی جسمانی در دانش آموزان :

حرکات خلاق، تفکر عمل مدار، گردش علمی، نمایش بی کلام، نمایش کلاسی، بازی گروهی و رقابتی، تمرین های هوشیاری فیزیکی، انواع مختلف فعالیت عملی، صنایع دستی، نقشه های بدن، تصویر برداری هنر، آشپزی و باغبانی و سایر فعالیت ها، نرم افزارهای واقعیت مجازی، مفاهیم حرکتی، فعالیت های آموزش بدنی، استفاده از زبان اندام، تجربیات و اطلاعات لمسی، تمرین های ریلکسیشن، واکنش های بدنی


5.  هوش موسیقیایی:

یعنی توانایی درک، تشخیص، تبدیل و اجرای اشکال موسیقیایی. این هوش مستلزم شناسایی ریتم، ارتفاع یا ملودی و طنین یا رنگ مایه­ی یک قطعه موسیقی است. فرد می­تواند درکی استعاری یا صعودی=نزولی (برونی=درونی) یا درک معمولی یا نزولی=صعودی (تحلیلی=تکنیکی ) یا هر دو را از موسیقی داشته باشد. موقع استفاده از این هوش لوب گیجگاهی راست درگیر می­شود در نتیجه گسترش هوش اولیه، و بحران­زدگی نوابغ توسعه یافته است. آهنگسازی، نوازندگی و ... از روشهای ارزشی آن به شمار می رود. منشاء تکاملی این نوع هوش ابزارهای موسیقیایی درعصرحجر بوده است و در گونه های دیگر جانوری مثل پرندگان نمود دارد و عامل تاریخی موثر در اهمیت پیدا کردن آن به زمانی بر می­گردد که مکالمه در طبیعت بیشتر به صورت موسیقی بوده است.

 

سنجش در دانش آموزان :

  • ملودی های آواز را به خاطر می آورد.
  • از صدای خوبی برای آواز خواندن برخوردار است.
  • در گروه کر، به نواختن یا خواندن می پردازد.
  • در صحبت کردن یا حرکت کردن، بسیار موزون عمل می کند.
  • به طور نا خودآگاه با خود زمزمه می کند.
  • همان طور که کار می کند، با دست ضربات ریتمیک روی میز وارد می کند.
  • نسبت به صدای محیطی حساس است.
  • وقتی قطعه ای موسیقی پخش می شود، به طور مطلوبی واکنش نشان می دهد.
  • آواز هایی را که خارج از مدرسه فرا گرفته است،می خواند.
  • صداهای نا موزون و سازهای خارج از ریتم و کوک را تشخیص می دهد.

 

عوامل موثر در پرورش هوش موسیقیایی دانش آموزان:

مفاهیم موسیقایی، آواز خواندن، زمزمه کردن، یا سوت زدن، نواختن موزیک ضبط شده، نواختن آهنگ با پیانو، گیتار یا سایر آلات موسیقی، آواز خواندن گروهی، موسیقی حالات روحی، گرایش موسیقیایی، نواختن سازهای کوبه ای، ریتم، آواز، ضربه و سرود، استفاده از موسیقی متن، ارتباط دادن آهنگ با مفاهیم، ساختن ملودی های جدید برای مفاهیم، گوش دادن به مظاهر درونی موسیقی، نرم افزار موسیقی، موسیقی فراذهنی


6- هوش میان فردی :

یعنی توانایی درک و تمایز حالات روحی، مقاصد، انگیزه­ها و احساسات دیگران. این هوش، مستلزم شناسایایی حالات چهره، صداها، ایما و اشارات، توانایی تشخیص انواع مختلف نشانه­های بین فردی و توانایی پاسخ­گویی صحیح به این نشانه ها با روش عملی است. موقع استفاده از این هوش لوب های پیشانی، لوب گیجگاهی به ویژه در نیمکره سمت راست مغز وسیستم لیمبیک فعال می شوند. الحاقات و ترکیبات  سه ساله نخست زندگی ازعوامل توسعه­ی آن بوده و اسناد سیاسی و نهادهای اجتماعی از روشهای پرورش ارزشی آن محسوب می شود. منشاء تکاملی آن زندگی گروهی برای شکار بوده و تظاهر آن در گونه های دیگر مثل نخستین ها و... به صورت پیوند مادری مشاهده می شود. عامل تاریخی اقتصاد خدماتی در اهمیت پیدا کردن این نوع هوش نقش بسزایی داشته است.

 

سنجش در دانش آموزان:

  • با همسالان خود معاشرت دارد.
  • به نظر می رسد که از توانایی ذاتی برای ریاست برخوردار است.
  • معمولا دوستان خود را نصیحت می کند.
  • به نظر می رسد که با چم وخم زندگی شهری آشنا است.
  • عضو باشگاه یا سازمان یا گروه های رسمی همسالان خود است.
  • از تدزیس برای سایر کودکان لذت می برد.
  • از بازی با دیگر کودکان لذت می برد.
  • دو یا چند دوست صمیمی دارد.
  • از حس همدردی بالایی برخوردار است.
  • دیگران از معاشرت با او لذت می برند.

 

عوامل موثر در پرورش هوش میان فردی در دانش آموزان:

گروه های همکار، ارتباطات میان فردی، میانجی­گری در درگیری­ها، آموزش به همسالان، بازی های صفحه ای، جلسات معماهای گروهی، در میان گذاشتن مسائل با همکلاس ها، فعالیت های اجتماعی، دوره های کارآموزی، تقلیدها وشبیه سازی ها، انجمن های علمی، نرم افزارهای تعاملی و دوسویه ،گردهمایی های اجتماعی.


7- هوش درون فردی:

یعنی شناخت خود و توانایی عملکرد مناسب بر اساس آن. این هوش، مستلزم داشتن تصویر روشنی از توانایی ها ومحدودیت های فردی، آگاهی ازحالات درونی، مقاصد، انگیزه ها، خلق وخو، تمایلات، قدرت خویشتن داری، انضباط فردی، ادراک وعزت نفس است. در زمان استفاده از این نوع هوش، لوب های پیشانی، آهیانه و سیستم لیمبیک فعال می شوند. شکل گیری مرز میان خود و دیگری در سه ساله­ی نخست از عوامل توسعه ی آن محسوب می شوند. از روش های پرورش ارزشی آن می توان به سیستم های دینی، نظریات روان شناسی و مقررات عبور و مرور اشاره کرد. منشاء تکاملی آن شواهد حیات معنوی اولیه بوده و برخورد شامپانزه با آینه و تجربه ی ترس در میمون ها از تظاهر این هوش در دیگر گونه های دیگر جانوری محسوب می شود. عامل تاریخی پیچیده شدن زندگی اجتماعی و نیاز به اخذ تصمیم بر اهمیت پرورش این هوش تاکید دارد.

 

سنجش در دانش آموزان :

  • استقلال واراده ی بالایی دارد.
  • قابلیت ها وضعف های خود را می شناسد.
  • وقتی تنها می ماند به مطالعه وبازی می پردازد.
  • در شیوه ی زندگی ویادگیری ساز خودش را می زند.
  • از علایق و سرگرمی های خود زیاد حرف می زند.
  • از عهده ی مراقبت از خود به خوبی بر می آید.
  • قادر است احساسات خود را به درستی بیان کند.
  • قادر است از شکست ها وموفقیت های خود درس بگیرد.
  • از عزت نفس بالایی برخوردار است.

 

عوامل موثر در پرورش هوش درون فردی در دانش آموزان :

مطالعات فردی، لحظه های عاطفی، آموزش های فردی، پروژه ها و بازی های فردی، رفتن به مکان های خلوت برای مطالعه، دوره های واکنشی یک دقیقه ای، کانون های علاقه، روابط فردی، مواجهه با برنامه های درسی انگیزشی، ساعت آزاد، یادگیری برنامه های خودآموز، حق انتخاب تکلیف، فعالیت های مربوط به عزت نفس، جمع آوری مجلات، جلسات تعیین هدف، جلسات تعیین هدف، فعالیت های مربوط به عزت نفس و جمع آوری مجلات.


8- هوش طبعت گرا :

یعنی مهارت در شناخت و طبقه بندی گونه های مختلف گیاهی و جانوری و محیط فردی و توانایی شناسایی دیگر پدیده ها وت شخیص و تمییز اشکال غیر زنده. در زمان بکارگیری این هوش نواحی لوب آهیانه­ی چپ فعال می شود عوامل توسعه­ی آن تحصیل و تجربه بوده و از روش های پرورش ارزشی آن می­توان به رده بندی مردمی، دانش های گیاهی، آیین شکار و اسطوره شناسی روح حیوانات اشاره کرد. منشاء تکامل آن ابزارهای شکار اولیه بوده، و تظاهر آن در گونه های دیگر به صورت غریزه برای شکار می باشد و اهمیت شکار در اقوام اولیه و نیاز به حفظ اکویسیتم حیات در حال حاضر از عوامل تاریخی تاثیر گذار بر اهمیت آن هستند.

 

سنجش در دانش آموزان:

  • در زمینه ی حیوانات اهلی مورد علاقه اش زیاد صحبت می کند یا ترجیح می دهد بیشتر در طبیعت باشد.
  • رفتن به طبیعت و باغ وحش یا موزه های تاریخ طبیعی را دوست دارد.
  • به تشکیلات طبیعی توجه و دقت فراوان دارد.
  • از مطالعه ی اکولوژی طبیعت،گیاهان وحیوانات لذت می برد.
  • در کلاس در مورد حقوق حیوانات یا حفاظت از کره ی زمین صحبت می کند.
  • از انجام کارهایی مانند مشاهده ی پرندگان،جمع آوری پروانه ها وسایر حشرات و...لذت می برد.
  • اغلب چیزهایی مانند حشرات،گل ها، برگ ها یا سایر چیزهای طبیعی را با خود به کلاس می برد.
  • به موضوعاتی که مربوط به سیستم های زنده است بسیار علاقه مند است.

 

عوامل موثر بر پرورش هوش طبیعت گرا در دانش آموزان :

پیاده روی در طبیعت، اکواریوم ها، تراریوم ها (وسیه ای برای نگه داری حیوانات)، و اکوسیستم های قابل حمل، باغبانی، آوردن حیوانات خانگی به کلاس، فیلم هایی از طبیعت، ابزار مطالعه ی طبیعت، ایستگاه هواشناسی کلاس، گیاهان به عنوان وسایل صحنه و...

بازی ها و هوش بازی ها و هوش

بازی

رده سنی


 هوش کلامی

هوش منطقی/ریاضی

هوش مکانی

هوش حرکتی/جسمانی

هوش موسیقیایی

هوش میان فردی

ابلون

8 سال به بالا

 

*

*

 

 

*

اتللو

8 سال به بالا

 

*

*

 

 

*

آسیم متال

7 سال به بالا

 

 

*

 

 

 

باریکانو

9 سال به بالا

 

*

*

 

 

*

برج قورباغه

1 تا 3 سال

 

 

 

*

*

 

برج مکعب

1 تا 5 سال

 

 

*

 

 

 

بگرد و پیدا کن

5 سال به بالا

 

 

*

 

 

 

بلاک آس

8 سال به بالا

 

*

*

 

 

*

پازل ها

2 تا 5 سال

 

 

*

 

 

 

پنتاگو

7 سال به بالا

 

*

*

 

 

*

پیلوس

8 سال به بالا

 

*

*

 

 

*

تانگو

8 سال به بالا

 

 

*

 

 

*

تیزبین

3 سال به بالا

*

 

 

*

 

*

جنگا

3 سال به بالا

 

 

 

*

*

*

جورچین آهنربایی

3 سال به بالا

 

 

*

 

 

*

چکرز

7 سال به بالا

 

*

*

 

 

*

حلقه هوش خرسی

1 تا 3 سال

 

*

*

*

 

 

خلاقیت

5 سال به بالا

 

 

*

 

 

*

دوز چهارتایی

  4سال به بالا

 

*

 

 

 

*

دومینو

3 سال به بالا

 

 

*

*

*

*

دوکارتی

3 سال به بالا

*

*

 

 

 

*

ذهن برتر

2 تا 8 سال

 

*

*

 

 

*

رانی پارک1 کنترل ترافیک

5 سال به بالا

 

*

*

 

 

 

 

بازی پنتاگو بازی پنتاگو

بازی پنتاگو ( پنتابال )

تاریخچه:

پنتابال در سال ۲۰۰۴ در کشور سوئد طراحی شده و تا کنون ۱۰ جایزه جهانی را به عنوان بازی برتر فکری دریافت کرده است. از جمله می توان به دریافت جایزه ی بازی برتر سال در سه سال متوالی(۲۰۰۷-۲۰۰۵) در کشورهای مختلف اشاره کرد. این بازی در عین سادگی، پیچیده و عمیق نیز هست واین قدرت را دارد که با حرکاتی ساده، ذهن شما را بچرخاند و توانایی تفکر منطقی و تحلیل شرایط را برایتان به ارمغان آورد.

هدف: تلاش کنید پیش از رقیبتان پنج مهره خود را در هر جای صفحه در یک ردیف عمودی، افقی یا اریب پشت سر هم قرار دهید.

راهنمای کامل قواعد بازی

شروع : این بازی دو نفره با یک صفحه خالی که شامل ۴ صفحه کوچک تر قابل چرخش می باشد شروع می شود.درابتدا رنگ مهره بازی هر یک از بازیکنان را مشخص کنید .سپس برای تعیین شروع کننده بازی یکی از بازیکنان یک مهره را به صورت اتفاقی از کیسه بیرون بکشد تا رنگ شروع کننده مشخص شود. هدف: شما باید تلاش کنید تا پیش از رقیبتان بتوانید ۵ مهره خود را در یک ردیف (افقی ، عمودی یا اریب ) پشت سر هم قرار دهید.

روش بازی: هر یک از شما در نوبت خود یک مهره را در هر جای صفحه که می خواهید قراردهید و بعد از آن باید حتما یکی از ۴ صفحه کوچک بازی را به دلخواه انتخاب کنید و به سمت راست یا چپ فقط به اندازه ۹۰ درجه بچرخانید.شمادر انتخاب هر کدام از ۴ صفحه کوچک برای چرخاندن آزاد می باشید یعنی در هر نوبت بعد از گذاشتن مهره در یکی از ۴ صفحه کوچک می توانید همان صفحه یا یک صفحه دیگر را بچرخانید.در اوایل بازی صفحه های خنثی به شما این اجازه را می دهند تا بتوانید از چرخاندن صفحه بعد از گذاشتن مهره صرف نظر کنید.(صفحه خنثی به صفحه کوچکی که خالی می باشد یا تنها یک مهره در خانه مرکزی آن قرار داده شده است گفته می شود .چرخش صفحه خنثی هیچ تغییری در وضعیت بازی ایجاد نمی کند.) بنابر این فقط تا زمانی که صفحه خنثی در بازی وجود داشته باشد چرخاندن بعد از گذاشتن مهره برای شما اختیاری می باشد.

کاتامینو کاتامینو

کاتامینو یک پازل با حالـــتهای گوناگون است. کاتامینو یک پازل با حالـــت های گوناگون است که به طرح معماهای فکری می پردازد. این بازی همچنین یک نوع بازی ساخت و ساز کوچک است که قدرت فکر کردن را بیدار کرده و مهارت های دیداری را تقویت می کند، هدف بازی ساخت مجموعه هایی به نام پنتا با استفاده از تعداد خاصی از کاتامینوها در صفحه بازی است.هرچه تعداد قطعات به کارگرفته شده افزایش یابد بازی سخت تر می شود. این بازی دارای هزاران حالـــت گوناگون می باشد.

هد بند هد بند

بازی هدبند یکی از محبوبترین بازی های کشور ژاپن می باشد وکودکان ونوجوانان این کشور علاقه بسیاری به آن دارند.این  بازی یک بازی محبوب و بسیار جذاب ، 2 تا 6 نفره و برای رده های سنی 4 سال به بالا است ، بسیاری از پدر مادر ها هم از انجام این بازی با کودکان خود لذت میبرند . قبل از شروع بازی ،کارت های تصاویر به صورتی که تصویر آن مشخص نباشد بر روی میز قرار می گیرد ،سپس درصورتی که بازیکنان 6 نفر باشد ،به هر نفر سه سکه امتیاز داده می شود. اکنون تمام   بازیکنان هد بند پلاستیکی را بر روی سرخود می بندند ویکی از بازیکنان برای هر نفر، یک کارت را بدون این که تصویرش را خود فرد ببیند، بر روی سرش قرار می دهد.در این زمان بازیکنی که تاریخ تولد او نزدیکتر باشد شروع کننده بازی خواهد بود، اکنون او باید حدس بزند که کارت بالای سرش چه تصویری دارد.البته باید ساعت شنی را چرخانده و این بازیکن تا زمانی که تمامی ماسه ها پایین نیامده است،زمان دارد تا تصویر کارت را حدس بزند،او از سایر بازیکنان سوال میپرسد و آنها فقط با بله و خیر جواب می دهند، اگر موفق به این کار شود، کارت را برداشته و یک کارت دیگر بر روی هد بند او قرار می دهند و می تواند دوباره حدس بزند و یکی از سکه های خود را کنار می گذارد.اما اگر نتوانست در مرحله اول تصویر کارت را حدس بزند، نوبت به نفر بعدی خواهد رسید. برنده بازی کسی است که زودتر 3 سکه امتیاز خود را کنار بگذارد. این بازی با ایجاد کنجکاوی به کودکان آموزش می دهد که به روشی صحیح و با سوالهای کلیدی و البته با استفاده از هوش و حافظه کوتاه مدت خود به جواب مورد نظر برسند.