تاریخچه دومینو تاریخچه دومینو

اصطلاح بازی حدود وسیعی از الگوهای رفتاری را در بر میگیرد. با این حال تعریف بازی آسان نیست. به عقیده روانشناسان فرانسوی، بازی در نزد پسران بیشتر وسیله ای برای اثبات خود در برابر دیگران و برای دختران وسیله ای برای بودن با دیگران است. بازی در هر شکل ونوعی، امتداد کودکی به بزرگسالی است و افرادی که در هیچ نوع بازی شرکت نمیکنند احتمالا بیشتر از استرس، افسردگی، اضطراب، خستگی و ناراحتی رنج میبرند. بازی وسیله ای است طبیعی که کودک از طریق آن خودرامیشناسد و میشناساند وبه واسطه آن احساسات، عواطف و مشکلات خودرانشان میدهد.

دومینو یک ورزش و سرگرمی فکری بسیار جذابی است که با چیدن مهره‌هایی مستطیل شکل می‌توان اشکال و تصاویر دلخواهی را به وجود آورد. این بازی نخستین بار توسط ملوانان انگلیسی در سفرهای طولانی دریایی با هدف سرگرمی و گذران اوقات فراغت ابداع شد. در سال 1998 میلادی، یک هلندی به نام "روبین پاول ویجرز (Robin Paul Weijers)" معروف به "آقای دومینو (Mr. Domino)" این بازی را ابتدا در سطح کشور خود و سپس در سطح جهان گسترش داد. هر ساله، معمولاً ماه نوامبر، در جهان جشنواره‌ای به نام "روز دومینو (Domino Day)" برگزار می‌گردد که طرفداران زیادی ازملیت‌های گوناگون با گروه‌های سنی مختلف از سراسر دنیا در آن شرکت می‌کنند. درکتاب گینسGuinness World) Records )21 رکورد برای دومینو در زمینه‌های مختلف به ثبت رسیده است. دومینو حدود 5 سال پیش به کشور ما وارد شدو توانسته جایگاه ویژه‌ای در بین گروه‌های مختلف اجتماعی، از جمله دانش‌آموزان، دانشجویان، خانواده‌ها و ... به دست آورد. جشنواره‌ها، مسابقات استانی و کشوری که در سال‌های اخیر برگزار شده است، با استقبال عمومی مخاطبان گوناگون روبه‌رو گردید. مسابقات دومینو با طراحی مکانیزم­های تعیین‌ شده همراه با تکنیک‌های چیدمان مهره ­های دومینو و تلفیقی از هنر و خلاقیت، برگزار می‌شود.

خانه دومینوی یزد خانه دومینوی یزد

مجموعه­ ی «خانه­ دومینوی ایران» فعالیت خود را به صورت رسمی از سال 1389 به عنوان نخستین و تخصصی ترین مرجع رسمی دومینو درایران آغاز نمود.

در همین راستا خانه دومینو یزد به عنوان نمایندگی رسمی خانه دومینو ایران در استان یزد و تنها مرجع رسمی فعال دومینو در سطح استان فعالیت خود را به ‌صورت رسمی از سال 1392 در استان یزد آغاز نمود.

تلاش خانه دومینوی یزد بر اين است كه با ايجاد رقابتي مفيد و سالم بستر مناسبي را جهت ظهور و شكوفايي استعداد هاي هنري جوانان به مدد تركيب وتنوع رنگها درچيدمان زيباي مهره هاي دومينو فراهم آوریم و با به تصويركشيدن افتخارات ،نمادهاي فرهنگي و پيشرفت هاي ملي و جهاني درطراحي نقشه هاي دومينو نظاره گر ارتقاي آگاهي و درك اجتماعي جوانان باشيم و بتوانيم شاهد رشد آموخته هاي علمي آنان در طراحي انواع مكانيسم هاي مكانيكي، الكتریکی ،صوتي وتصويري بوده وضمن تأكيد بر بالا بردن قدرت تمركز ذهني و مهارت هاي پايه هندسي ،قدرت تشخيص شكل و اندازه درچيدمان مهره هاي دومينو را به همراه ساير مهارت هاي شنيداري و هماهنگي ذهن با حركات چشم و دست در آنان بهبود بخشيم و گام مؤثري درجهت تحكيم حسن همكاري، بردباري و افزايش اطمينان و عزت نفس آنان برداريم.

اهداف دومینو اهداف دومینو

دومینو به جهت تأثیری که در پرورش توانمندی‌های ذهنی، هنری و حرکتی انسان دارد، از سوی کشور آلمان به عنوان عالی‌ترین سرگرمی دنیا شناخته شده است. حال به برخی از این تأثیرات و هم چنین اهداف این بازی اشاره می‌كنیم:

  1. تحریک و تقویت نیروی تخیل
  2. رشد خلاقیت‌های هنری
  3. تقویت توانایی تفسیر نمودارها، نقشه‌ها، تشخیص نشانه‌ها و نمادها
  4. افزایش توانمندی‌های علمی و عملی در زمینه‌ی طراحی مکانیسم‌ها
  5. تقویت انواع مهارت‌های ذهنی (به ویژه مهارت‌های پایه‌ی هندسی و ریاضیات)
  6. افزایش دقت و قدرت تمرکز و هماهنگی بین ذهن و اعضا
  7. ایجاد روحیه‌ی مشارکت و همکاری در یک کارگروهی
  8. ایجاد رقابت علمی سالم و هیجان انگیز
  9. کمک به شکوفایی قدرت ابتکار و نوآوری
  10. آشنایی با میراث فرهنگی و تاریخ ایران و جهان با مصور کردن وقایع و اماکن تاریخی-گردشگری
  11. کسب افتخارات گوناگون با ثبت رکوردهای کشوری و جهانی در رشته‌های مختلف دومینو
  12. آشنایی با مبانی هنرهای تجسمی (نقطه، خط، سطح، حجم، رنگ، بافت و ...) و کاربرد آنها
  13. افزایش درک عمومی هنر و تقویت سواد بصری
  14. کسب تجربه در نتیجه‌ی آزمایش مکانیسم‌های مختلف برای انتقال نیرو بین مهره‌ها از نظر سرعت، حرکت و قدرت
  15. بهره‌گیری از رشته‌های مختلف مثل (هنر، فیزیک، شیمی، مکانیک، سازه‌های ماکارونی، رباتیک، الکترونیک و ...)
  16. تقویت و پرورش هوش‌های نه گانه
  17. آموزش و تمرین مدیریت فردی و گروهی

فوائد آموزشی و پرورشی دومینو فوائد آموزشی و پرورشی دومینو

رياضيات:

  • توسعه‌ي قدرت تشخيص شكل ، اندازه و رنگ
  • توسعه‌ي مهارت‌هاي پايه‌ي هندسه
  • توسعه‌ي درك تقارن ، تجانس و زاويه‌ها

مطالعات اجتماعي

  • افزايش آگاهي و درك فرهنگ‌هاي مختلف از طريق تماشاي فيلم دومينوي كشورهاي مختلف
  • مصور كردن وقايع و اماكن تاريخي با مهره‌هاي دومينو
  • ايجاد افتخارات ملي در زمينه دومينو با ايجاد ركوردهاي منطقه‌اي و جهاني در كشور

هنر

  • توسعه‌ي تشخيص نشانه‌هاي تصويري و نمادها
  • تفسير نمودارها و نقشه‌هاي دومينو
  • مصور كردن ايده‌هاي خلاق با استفاده از مهره‌هاي دومينو
  • پرورش خلاقيت و تحريك تخيل
  • تركيب‌بندي رنگ مهره‌هادرطراحي نقشه‌هاي دومينو

علمي

  • چيدن تصوير با مهره‌هاي دومينو
  • آزمايش مكانيزم‌هاي مختلف انتقال ضربه بين مهره‌هاي دومينو از نظر سرعت ، حركت و قدرت

مهارت‌هاي اجتماعي

  • تقويت مهارت‌هاي شنيداري و دنبال كردن دستورالعمل‌ها
  • تقويت هماهنگي چشم و دست
  • يادگيري مبتني بر همكاري: تقويت همكاري، بردباري و اجتماعي شدن در چيدمان‌هاي گروهي، افزايش اطمينان، تقويت اعتماد به نفس