معرفی و اهداف معرفی و اهداف

  1. رسالت و اهداف كلان پارك علمي كودكان و نوجوانان

هر فرد در حالت عادي داراي استعدادها، قابليتها و ظرفيتهايي براي  خلاقيت، نو آوري، ابتكار و اختراع است كه بر اثر پرورش و آموزش صحيح و مناسب مي توان اين استعدادها را به مرحله ظهور رساند.

  بدون شك آينده هر جامعه اي را خلاقيت افراد آن جامعه بخصوص كودكان و نوجوانان بعنوان نيروهاي بالقوه مي­سازند . در عصر دانايي محوري كشوري مي تواند جايگاه مطلوب در رقابت هاي اقتصادي و فرهنگي و اجتماعي را داشته باشد كه روي آموزش خلاقيت به دانش آموزان خود سرمايه­گذاري كرده باشد. بنا بر نتايج تحقيقات مختلف و برخلاف تصورهاي غلطي كه خلاقيت را ذاتي مي دانند خلاقيت امري اكتسابي است كه تنها هنگام تولد با برخي از افراد خوشبخت زاده نمي شود، بلكه اين توانايي در نوع بشر عموميت دارد و همه در هنگام تولد به درجات گوناگوني  داراي اين استعدادند . تنها بچه هاي باهوش خلاق نيستند. عواملي چون : مهارت­ يابي ، انعطاف پذيري ، سطح دانش و آگاهي ، ميزان تجربه و دريافتهاي تجربي ، خطرپذيري ، نترسيدن از اشتباه و شكست نقش مؤثري در پرورش ذهن خلاق كودكان دارد .بنابراين دانش آموزان ما بايد بدانند كه فقط با تكيه بر آموزش و پرورش سنتي كه مبتني بر مهارت در خواندن و نوشتن است نمي توان در دنياي امروز زندگي كرد . يادگيري علوم بايد بصورت عميق در ذهن و قلب انسان صورت پذيرد تابتواند در جهت نوآوري(خلاقيت +تجاري­ سازي) بكار گرفته شود.

اصولاً استعدادهاي خلاق در محيط مطلوب ، شكوفا و متبلور مي­شوند . يكي از الزامات و روشهاي مهم براي تبلور خلاقيت ايجاد فضاي محرك ، مستعد و به طور كلي خلاق است ، جايي كه كودك و نوجوان فرصت لازم را داشته باشد تا بدون ترس از ارزيابي فوري ، تفكر و اكتشاف كند.

 

 به همين منظور و  در جهت رسيدن به اين رسالت اصلي كه " آموزش براي كودك بايد لذت بخش باشد" ، پارك علم و فناروي يزد ، تصميم به احداث مجموعه پارك علمي كودكان و نوجوانان كرده است .اهداف كلان اين مجموعه شامل موارد زير است:

 

  1. -ايجاد مجموعه اي پويا و بانشاط بدون حضور آموزگار

  2. -پرورش تفكر بخصوص تفكر خلاق

  3. -تحريك كنجكاوي طبيعي كودكان و نوجوانان و تشويق آنان به -پيگيري و يافتن پاسخ  از طريق جستجو كردن ، آزمايش كردن و لمس كردن جهان و....

  4. -از بين بردن احساس جدايي علم و زندگي

  5. -وارد ساختن علوم پايه و تجربي در زندگي روزمره

  6. -آشنايي با فناوريهاي نوين از طريق ارائه تجهيزات نوين و -كاربردي و جذاب براي كودكان ونوجوانان

  7. -غني سازي يادگيري تئوري و عملي در مدرسه

  8. -بوجود آوردن فرصتهايي كه به ابتكار فردي آنها ارزش و اعتبار داده شود.

  9. -فراهم آوردن مكاني كه كودكان  يادبگيرند مستقل بياموزند ، آزادانه فكر كنند و به اكتشاف بپردازند.

  10. -تجسم وضع آينده و مقايسه آن با وضعيت كنوني

  11. -ترغيب دانش آموزان به داشتن ايده هاي نو وبكر و ابراز آنها.

  12. -آشنايي دانش آموزان با اقتصاد درآمدزا و روشهاي راه اندازي كسب وكاركوچك

 

2- مخاطبين پارك علمي كودكان نوجوانان

مخاطبين اصلي پارك را كودكان و نوجوانان تشكيل مي­دهند كه از نظر گروه سني ، دريافت و نحوه ارائه خدمات به 4 گروه اصلي تقسيم مي­شوند:

  1. گروه پيش دبستاني: گروه 1: ( 5-3 ساله

                             گروه 2: (7-5 ساله)                           

  1. دبستان :    گروه 3: (سالهاي اول و دوم و سوم)

                        گروه4:  (سالهاي چهارم و پنجم و ششم)

  1.  دبيرستان: گروه 6: سالهاي اول و دوم و سوم دبيرستان

                    گروه 7: سال پيش دانشگاهي

 مخاطبين معمولاً به صورت گروهي و توسط مدارس در به پارك حضور مي يابند و امكان حضور والدين دركناركودك ونوجوان خود نيز در سانس ويژه در پارك وجود دارد.

 3- بخشهاي مختلف پارك :باتوجه به مطالعات كتابخانه­ اي دررابطه با پاركهاي علمي كودكان در ساير نقاط جهان و نمونه­ هاي مشابه در ايران، پارك علم و فناوري كودكان و نوجوانان بخشهاي زير را مي تواند داشته باشد:

الف – بخش آشنايي با علوم و فناوري:

  • بخش فيزيك :در اين بخش مخاطبين با مفاهيم پايه فيزيك از طريق كار با دستگاهها، انجام آزمايش هاي ساده ومشاهده فيلم آشنا مي شود. به عنوان نمونه آشنايي به نحوه توليد برق با استفاده از ژنراتور يكي از بخش هاي آن مي تواند باشد. استفاده از موتور برق موجود در فضاي اختصاص يافته و آموزش چگونگي توليد برق بوسيله آن و نيز قراردادن مدل كوچك و امروزي آن در مدل بزرگ و قديمي تا امكان مقايسه اين دو براي كودكان و نوجوانان فراهم شود .همچنين در اين بخش مي توان از ژنراتور دستي يا پايي بهره گرفت تا خود فرد به توليد برق بپردازد و همچنين بتواند ميزان انرژي كه براي توليد برق  در لامپهاي پرمصرف و كم مصرف  بكار ميرود  را مقايسه و  مصرف بهينه انرژي را لمس كند.0

  • بخش فناوري اطلاعات(IT): آشنايي با نحوه كاركرد و استفاده هاي مختلف آن در اين بخش آموزش داده مي شود. در اين قسمت مي توان كار با ابزارهايي كه رايانه در آن نقش اساسي دارد را آموزش داد و نيز كودكان را با اهميت IT در زندگي روزانه آشنا نمود.

  • بخش نجوم: در اين بخش مخاطبين با علم نجوم از طريق مشاهده فيلم و كاربا دستگاهها آشنا مي­شوند مثلاً: از طريق كار با تلسكوپ

  • بخش الكترونيك ورباتيك : در اين بخش سعي مي شود تا دانش اموزان علاقه مند به علم  الكترونيك و رباتيك بتوانند با مفاهيم پايه و  ساده اين علم آشنايي پيدا كنند و از طريق ساخت يك نوع ربات ساده و امتحان آن برروي پيست، تجربه خوبي را براي سوق گرفتن به سمت اين علم پيدا كنند.

—  بخش رياضيات: دراين بخش دانش آموزان از طريق بازي با مباحث رياضي آشنا مي شوند.

— بخش زیست

— بخش شیمی

— بخش دومینو